کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات گفت: اینماد نیز نظارتی بر صفحات اینستاگرامی ندارد و افراد زیاندیده، تنها میتوانند با مراجعه به پلیس فتا یا دادسرای جرائم رایانهای محل سکونت خود، با در دست داشتن اسناد، مثل اسکرینشات یا رسید واریز، شکایت خود را طرح کنند که در بسیاری از موارد، به بنبست میخورند.
حال سوال اینجاست، افرادی که از سایر بسترهای مجازی مانند پیامرسان اینستاگرام برای خرید و فروش استفاده میکنند، چگونه از صحت معامله مطمئن شوند و در صورت بروز مشکل، باید به کجا شکایت کنند؟
فقط دادسرای جرائم رایانه ای و پلیس فتا به شکایات اینستاگرامی رسیدگی میکنند
او میگوید: با گسترش یافتن خرید و فروش مجازی قانون راههای مختلفی را برای برخورد با فروشندگان متخلف در نظر گرفته است و پلیس فتا هم نظارت جدی بر شکایتهای کاربران در این زمینه دارد. اقدام از طریق وبسایت اینماد، شکایت از طریق اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، اعلام شکایت به واحد تعزیرات و نیز ثبت گزارش مردمی در وبسایت پلیس فتا، از جمله راههایی است که کاربران برای ثبت شکایت خود پیش رو دارند.
آقای مصطفی عبدالهی کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات گفت: نحوه کلاهبرداری در فضای مجازی به این صورت است که افراد با ایجاد صفحات اینستاگرامی، مدعی فروش کالا میشوند، اما بعد از واریز وجه، آن را ارسال نمیکنند. برخی دیگر، برای کاربران لینک جعلی واریز ارسال کرده و بعد از سرقت اطلاعات حساب، تمامی موجودی فرد را خالی میکنند.
او میگوید:کلاهبرداریهای اینترنتی در اینستاگرام، تنها در مراجع قضایی قابلیت شکایت دارند و در مبالغ خُرد، صرفه ندارد. اتحادیه کسبوکارهای مجازی تنها به شکایات مربوط به کسبوکارهای اعضای همان اتحادیه یا سایتهایی با پسوند (ir) رسیدگی میکند که کسبوکارهای اینستاگرامی، شامل آن نمیشوند.
پلیس فتا در رابطه با آمار تخلفات رخ داده در صفحات اینستاگرامی و نحوه برخورد با این صفحات، اطلاعاتی را در اختیار باشگاه خبرنگاران جوان قرار نداد، اما برای رسیدگی به شکایتها، سایتی را با آدرس www.cyberpolice.ir راهاندازی کرده است که افراد میتوانند با ورود به بخش اطلاعات مردمی آن، شکایت خود را ثبت کنند تا پیگیری شود.